Julia heeft dit ingebracht in de sessie vanmorgen. Waarom laat ze haar  ‘eeuwige’ please-gedrag zien?

Please-gedrag

Dit please-gedrag maakt dat ze weinig eigen keuzes maakt. Alles hangt af van wat haar gezin vraagt, haar werk vraagt, de ouderraad op de school van de kinderen vraagt, de sportclub vraagt, de familie vraagt en zo gaat het door. Ze heeft het gevoel dat iedereen vraagt van haar, maar niemand een vraag stelt áán haar. Het is een interessante vraag: waarom laat je please-gedrag zien? En wat zou je ervoor in de plaats willen?

 

Ze weet het niet zo goed. Ze weet dat ze wil stoppen met altijd ja zeggen. Stoppen met steeds maar klaar moeten staan. Julia is hoogsensitief en voelt ook aan wat een ander nodig heeft. Eigenlijk bied ze al hulp voordat de ander het kan vragen. Het kost zoveel energie. Het lijkt wel of de mensen om haar heen automatisch ervan uit gaan dat zij wel beschikbaar is. Tenminste, zo voelt ze het.

 

Als coach kijk ik samen met de coachee naar wat er nu is en waar je heen wilt. Julia wist vooral wat ze niet wilde. Samen keken we naar haar interne subpersonen die op dit moment het stuur van haar interne bus in handen hebben.

De Bus

Aan het stuur bleek de pleaser te zitten, wat we al dachten. Deze werd genavigeerd door de perfectionist. Achter de pleaser zat ook nog een faalangstige. Het werd haar duidelijk wat er aan de hand was.

We keken samen nog wie er verder nog in de bus zaten. En achterin zat een doorzetter en een krachtige zelf. Die zette ze nooit aan het stuur omdat de faalangstige zelf dat veel te eng vond. Wat als ze zomaar vooraan gingen staan?

De rebel op de achterbank

En achterin, op de achterbank keek haar innerlijke rebel haar aan. Het emotioneerde haar, ze wist dat deze leuke rebel met gekke ingevingen in haar zat. Maar ze was haar kwijt geraakt in haar jeugd. Op school veroordeeld voor haar ‘gekkigheid’. Thuis zich netjes moeten gedragen en doen wat gevraagd werd. En de rebel verdween naar de achterbank.

Bestemming

Nu wist ze ook waar ze heen wilde. Ze wilde heel graag haar springerige rebel naar voren halen. Die kon haar helpen om de wereld wat luchtiger te zien. Niet zo zwaar aan alles tillen. Haar krachtige ik kan makkelijker nee zeggen. En haar doorzetter helpt haar om zich aan haar goede voornemens te houden.

Het was nodig om een innerlijke overtuiging die er was, ‘ik mag mezelf niet laten zien’ te transformeren in ‘ik mag in het licht gaan staan’ zodat haar rebel ook echt naar voren mocht komen. Dit hebben we gedaan met de methodiek PSYCH-K®.

Ze verliet helemaal blij de praktijk. Haar eerste actie zou zijn dat ze een gesprek met haar leidinggevende over inhoud van haar functie en al die bijzaken die ze er nu naast deed, stoppen.

De kracht van je subpersonen

Herken jij please-gedrag en wil je er van af? Voor jezelf durven kiezen, je zelf steviger neerzetten? Het loont echt om je subpersoonlijkheden te onderzoeken.

In dit voorbeeld heb ik een klein gedeelte ervan geschetst. We hebben vaak meer subpersonen in ons, onze innerlijke ‘stemmen’. In het onderzoek hiernaar kun je ook de subpersonen vragen stellen of een boodschap laten vertellen. Je kunt ze met elkaar laten communiceren.

Op deze manier kreeg Julia ook de inzichten in het effect van de pleaser aan het stuur en kon ze later ook het effect voelen van de combinatie rebel met de doorzetter.

Let op:

De pleaser van Julia hoort wel bij haar. Het is een deel van haar, en die schop je niet zomaar de bus uit. Maar hij mag wel meer naar achter plaatsnemen. Uitrusten.

 

Wil je dingen anders in je leven en wil je kijken naar waar jouw subpersonen je gebracht hebben? Onderzoek wat er gebeurd als je andere innerlijke stemmetjes eens de ruimte gaat geven. Wat zou dat opleveren?

Kan ik je verder helpen? Heel graag. Link of contact met me.

 

(de kaarten op de foto komen uit ‘het ikken kabinet’)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *